szyja

Cervicalgia „Ból karku”

Ból szyjnego odcinka kręgosłupa może mieć wiele przyczyn. Do najczęstszych zaliczmy: nieprawidłową postawę, siedzący tryb życia, zła higiena snu, sport kontaktowy (rugby, zapasy i boks), uszkodzenia dysku, zapalenie stawów kręgosłupa oraz urazy. Dysfunkcję odcinka szyjnego można odczuwać w okolicy karku ale i innych częściach ciała.

Cervicobrachialgia jest to termin określający ostry przeszywający ból ramienia, ręki i dłoni. Najczęstrzą jego przyczyną jest kompresja korzeni nerwowych jednak, aby ułożyć skuteczny plan rehabilitacji konieczna jest precyzyjna diagnoza. Rozpoczynamy od wykonania dokładnego badania klinicznego wsperając się badaniami obrazowymi. Za pomocą zdjęcia rentgenowskiego oceniany jest stan poszczególnych kręgów oraz ich ułożenie, badanie tomografii komputerowej lub rezonans magnetyczny pozwala wykryć uszkodzenia dysku i w konsekwencji miejsce ucisku na korzenie nerwowe.

Leczeniem zachowawczym (nieoperacyjnym) terapeuta jest w stanie wyleczyć większość przypadków cervicalgii,  jeśli tylko sprecyzowane zostaną przyczyny bólu i czynniki pogłębiające dysfunkcję.

W czasie sesji terapeuta wykorzystując metody manualne rozluźni mięśnie odcinka szyjnego kręgosłupa i obręczy kończyny górnej, które często są źródłem napięcia i bólu. Specyficznie dobrane ćwiczenia pomogą wzmocnić mięśnie posturalne osłabione na skutek nieprawidłowej postawy lub bólu. Rozciąganie mięśni skróconych jest również bardzo efektywne. Kluczowe dla skutecznej rehabilitacji jest zidentyfikowanie już na pierwszej sesji szkodliwych nawyków posturalnych, które mogą zatrzymać postęp leczenia lub zmniejszyć jego skuteczność. Pacjenci  muszą być świadomi, że rezultaty leczenia mogą zależeć od niewielkich szczegółów w ich codziennym życiu jak np. sposób siedzenia na kanapie czy czas spędzony przed ekranem komputera. Taka dbałość może wydawać się przesadzona, jednak te niewielkie czynniki mogą decydować o skuteczności leczenia.

Leczenie operacyjne zarezerwowane jest dla przypadków gdzie metody zachowawcze okazały się nieefektywne lub w sytuacjach nagłych - urazowych gdzie jest zagrożenie trwałych ubytków neurologicznych.

Uraz „Whiplash” – mechanizm bicza

Mechanizm urazu polega na nagłym, raptownym zgięciu i wyproście kręgosłupa szyjnego i górnego piersiowego. Najczęstszą przyczyną są: wypadki komunikacyjne, upadki z wysokości i urazy sportowe. Ból w tym przypadku może być bardzo intensywny i obejmuje głównie rejon mięśni karku. Jeśli ten stan się utrzyma, prowadzi do zwiększenia napięcia mięśniowego oraz zmniejszenia zakresu ruchów głowy i szyi. Często towarzyszą temu zaburzenia równowagi, bóle napięciowe i bóle o charakterze migrenowym. W niewielkiej ilości przypadków pacjent może odczuwać ból przeszywający kończynę górną oraz zaburzenia czucia skórnego i siły mięśniowej. Może to być symptom uszkodzenia dysku i wymaga szczególnej uwagi. We wszystkich tych przypadkach konieczne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego aby wykluczyć złamania. Badanie tomografii komputerowej wykonywane jest w przypadku podejrzenia wystąpienia złamania, które mogło zostać pominięte na RTG. Badanie rezonansem magnetyczny wykonujemy zawsze gdy doświadczamy bólu pochodzenia neurologicznego.

Whiplash to najczęstszy uraz kręgosłupa szyjnego

Wstępne leczenie obejmuje unieruchomienie kręgosłupa szyjnego za pomocą kołnierza do momentu zakończenia pełnej diagnostyki i wykluczenia niestabilności. Farmakoterapia może być stosowana w celu zwalczania bólu i nadmiernego napięcia mięśni. Następnie fizjoterapeuta pracuje nad mobilnością odcinka szyjnego, napięciem mięśni i korekcją postawy. Praca nad przywróceniem poprawnej postawy jest w tym przypadku jednym z najistotniejszych elementów.